FAQ - fejlfinding på stator og ladesystem motorcykel

Fejlfinding

Her kan du finde hjælp hvis dit batteri ikke lader eller motorcyklen er svær at starte. Vi gennemgår basis for ensretter, stator (generator) og batteri i simpel form og er du det mindste i tvivl om hvordan arbejdet skal udføres skal du lade en professionel mekaniker udføre opgaven. Vejledningen er kun en ledetråd og batterifabrikken.dk kan ikke holdes ansvarlig for fejl på dit køretøj, batteri, ensretter, stator eller kabler opstået som følge af denne vejledning. Derfor er det vigtigt at understrege, at fejlfindingsarbejdet er på egen risiko ellers bør det overlades til en mekaniker/elektro mekaniker. Til opgaven skal du bruge et godt kvalitets multimeter med masser af strøm på batteriet. For lidt batteri i nogle multimetre giver misvisende aflæsninger.

1. Problem: Min MC lader ikke / mit batteri oplades ikke

Fremgangsmåde: Tjek ladespændingen - altså hvor meget motorcyklen lader batteriet når motoren kører…

1. Multimeteret indstilles til Volt og +/- forbindes til batteriets poler.

2. Start motoren. Lys m.m holdes slukket og omdrejningerne øges til ca. 2500 rpm

3. Den aflæste ladespænding skal ca. være mellem 13,6 og 14,8 Volt

4. Tænd lys, lang lys, bremselys, blinklys og øg omdrejningerne igen til ca. 2500 rpm. Ladespændingen skal stadig holde sig indenfor skalaen på 13,6 og 14,8 Volt. Hvis den ikke gør, så læs videre under pkt. ”mit køretøj lader enten for meget eller for lidt”

5. Er ladespændingen lavere end 13,6 Volt oplades batteriet ikke nok.

6. Overstiger ladespændingen 14,8 Volt beskadiges batteriet.

2. Problem: Batteri har ikke strøm nok til start

Fremgangsmåde: Tjek batterikapaciteten og lav en simpel belastningstest Batterikapaciteten er et udtryk for hvor meget strøm, der kan trækkes ud fra et batteri i et givent tidsrum (Amperetimer). Batterispændingen (måling af Volt i hvile- eller ladespænding) er IKKE et udtryk for batteriets kapacitet eller sundhed. En belastningstest vil afsløre et ”træt” batteri

1. Multimeteret indstilles til Volt og +/- forbindes til batteriet.

2. Aktiver "stop knappen" som på de fleste motorcykler forhindrer motoren i at starte og alt lys holdes slukket.

3. Tændingen holdes slukket, spændingen aflæses og Volt noteres på en seddel.

4. Lys holdes slukket. Sæt tænding på og lad motoren tørne i ca. 4-6 sekunder uden at motoren starter.

5. Vent ca. 5-30 min. til batteriet er stabiliseret og aflæs spændingen igen og noter antal Volt.

6. Batteriets spænding (Volt) før og efter belastningstesten skal være den ca. være den samme +/- 0,5 volt

7. Falder spændingen under 11 Volt ved opstart er batteriet ikke fuld funktionsdygtig

3. Problem: min motorcykel lader for lidt - eller lader for meget

Fremgangsmåde: Tjek ensretter (også kaldet laderelæ eller spændings regulator) og stator, som er "generatoren" på en motorcykel Ensretter

1. Test af ensretter: Start motoren og mål ladespændingen med et multimeter så den er indenfor på 13,6 og 14,8 Volt. Stop motoren og start igen.

2. Tjek at ladespændingen er den samme som første opstart. Gentag start/stop proceduren et par gange og kontroller, at målingen er ca. den samme.

3. Er der store udsving i ladespændingen kan det skyldes en defekt ensretter (også kaldet laderelæ, spændingsregulator, rectifier og mosfet)

 

4. Stator test

1. Test statoren (som er "generator på en mc): Find ledningerne der kommer direkte fra statoren/generatoren. De samles oftest i et stik lige før ensretteren. Det er vigtigt, at du måler FØR ensretteren!

2. Hold motoren slukket og nøglen på off

3. Indstil voltmeteret til den laveste måling for Ohm.

4. Forbind voltmeteret til ledning nr. 1 og ledning nr. 2 – aflæs målingen

5. Forbind voltmeteret til ledning nr. 1 og ledning nr. 3 – aflæs målingen

6. Forbind voltmeteret til ledning nr. 2 og ledning nr. 3 – aflæs målingen

7. Alle 3 målinger skal være ens og forventeligt indenfor 0,2-0,5 Ohm

8. Er der ingen eller stor forskel mellem de 3 målinger kan en af de 3 kredse på statoren være defekt.

9. Foretag også en Volt test inden statoren/generatoren vurderes defekt

 

5. Test output fra stator

1. Indstil voltmeteret til Volt (AC) eller (AC-V) og vælg en høj måling for Volt (minimum 100 Volt.)

2. Start motoren og mål igen efter samme model som ovenfor på de 3 ledninger direkte fra statoren. Aflæsningen skal være nogenlunde ens i alle 3 kombinationer -5/+5 Volt. Antal Volt i tomgang vil formentlig være ca. 20 Volt AC og mere når motoromdrejninger øges.