FAQ - basis batterividen

Basisbegreber om batterier

1. Koldstartsstrøm

Hvad er koldstartsstrøm? Koldstartsstrøm er et udtryk for hvor meget strøm batteriet kan levere ved ca. -17 grader C i 30 sekunder under forudsætning af at hver celle i batteriet har en spænding på mindst 1,2 Volt.

2. Hvilespænding

Hvad er et batteris hvilespænding. Hvilespændingen er et udtryk for den aktuelle spænding når et batteri har været uberørt/ubenyttet i et stykke tid. Hvilespændingen skal som tommelfingerregel være mellem 12-12,6 Volt. Er den under skal batteriet oplades.

3. Spænding

Hvad menes der med spænding? Batterispændingen er udtrykt i Volt. Batterier hos batterifabrikken vil oftest være 6 Volt eller 12 Volt.

4. Strøm

Strømmen er udtrykt i Amperetimer (Ah). Amperetimer viser hvor lang tid et batteri kan levere strøm indtil det er afladet.
Fx: Et batteri leverer 7 Ampere i 20 timer = batteriet har 140 Amperetimer


Batterityper

1. AGM batterier

Vedligeholdelsesfrit batteri hvor syren i batteriet absorberes af glasmåtter mellem blypladerne, som gør motorcykelbatteriet mere vibrationssikkert. Når batteriet er forseglet skal/kan der IKKE påfyldes yderligere væske i batteriets levetid.

2. Bly-syre batterier

”Klassisk” batteri hvor den påfyldte syre altid er flydende. Væskestanden kan aflæses på batterikassen og batteriet
skal vedligeholdes med påfyldning af demineraliseret vand hvis væskestanden er for lav.


Vedligeholdelse

1. Opladning

Et nyt batteri vil typisk være ca. 80% opladet når du hælder syrepakken på batteriet. Batteriet er klar til brug ca. 30 minutter efter syren er hældt på batteriet men det anbefales, at tilslutte en oplader og langtidslade batteriet til det når sin fulde kapacitet. Instruktion om opladning medfølger i emballagen som du modtager dit batteri i.

2. Forbindelser

Et batteri skal have optimale betingelser for at levere max power til start og efterfølgende modtage ladestrøm når køretøjet er startet.

Tjek altid at stik og tilslutningspoler er helt rene og fri for korrosion. Eventuelt rengøres polerne med en klud og pudses let med smergellærred eller en stålbørste. Batteriforbindelserne tilsluttes og forsegles med vaseline/batteripol fedt så du undgår fremtidig korrosion.

3. Vinteropbevaring / stilstand i lang tid

 

Sådan kommer din MC godt igennem vinteren hvis du følger et par simple tricks:


Klassiske bly/syre og AGM/gele batterier
For det første har et batteri bedst af at blive brugt. Man skulle tro, at forbrug og opladning hurtigt vil tage pusten fra batteriet og slide det op men det er ikke tilfældet. Faktisk er det værste, at lade batteriet stå ubenyttet.

 

Det skyldes, at der i batteriet er blyplader, som skal absorbere spændingen og afgive den igen. Hvis et batteri ikke bruges i fx vinterperioden aflades det langsomt (ca. 1-2% pr. døgn) og i takt med det ikke oplades/aflades ved brug opstår der over tid belægning på blypladerne. Belægningen kaldes sulfatering og den gør, at batteriet bliver mindre modtagelig for spænding (Volt). En stilstands periode fra oktober til marts/april uden batteriet benyttes er vejen til den sikre batteri-død.

 

Er der håb?
Det korte svar er ja! Batteriet skal oplades med en egnet lader og det er vigtigt, at der bruges en elektronisk oplader. De elektroniske ladere overvåger ladecyklussen og puls-lader kontinuerligt på batteriet – nøjagtig som når motorcyklen startes/stoppes og faktisk er det bedste at lade den elektroniske lader være tilsluttet permanent i vinterperioden.

 

Undgå at bruge en konstantstrøms oplader. Det er typisk en oplader med gammeldags viser-display og den overvåger ikke ladecyklussen. Det betyder, at opladningen ikke afbrydes når batteriet er fuldt opladet og det er cirka lige så slemt for batteriet som stilstand.

 

Lithium li-ion batterier


Lithium batterier tåler længere stilstand uden at blive benyttet. Lithium-batterier har en helt anden opbygning og en ekstremt lav selvafladning når det ikke benyttes. Et Lithium li-ion batteri skal typisk lades 1-2 gange i løbet af vinteren og det vigtigste ved den proces er, at bruge en oplader som har li-ion funktion.

 

Nogle ladere har også en recondition funktion, som kan booste et ”træt” batteri. Den funktion skal kun bruges på bly/syre/AGM batterier. Bruges den på lithium batterier går de i stykker.